MIN RESA GICK INTE TUR & RETUR ~ JAG FICK EN ENKEL BILJETT RAKT IN I NPF-LANDET!
Pånyttfödd i Diagnoslandet, begåvad med Aspergers Syndrom & ADHD med Uppmärksamhetsstörning

2011-06-03

Äpplen faller...

ibland fastnar jag i minnen och berättelser om min far och min farmor. ju mer jag funderar ju mer uppenbarar sig bilden av två personer med speciella förmågor, var och en på sitt sätt.

min farmor var en sådan person som man kunde ställa klockan efter. prick nio varje vardagsförmiddag tog hon ut cykeln för att åka och handla, år ut och år in. när min pappa dog blev hon alltmer förintad, full med det som på den tiden kallades nervpiller. hon slutade som ett vrak, en spillra av sitt forna jag på ålderdomshemmet allt för tidigt i livet.

jag har nog aldrig träffat någon som var så inrutad som hon. måndag 5.00 tvättstugan, tisdag 5.00 ta in tvätten, 9.00 handla varje vardag. lunch 12.00, kafferast 15.00,  middag 17.00, nyheter 21.00 och sedan läggdags.

damsuga varje dag, torka golv måndag, onsdag och fredag. torka lister och damma varje fredag. tvätta tak en gång i månaden. pannbiff på lördagar och stek på söndagar. mangla onsdagar och klippa gräset torsdagar. undrar vad som drev henne, vad som hänt om hon inte gjort sitt liv på detta viset.

min far var inte alls så inrutad men han hade en enorm social begåvning och jag har aldrig hört någon sagt att de tyckt illa om honom. ändå blev han mobbad på jobbet, hade en otroligt låg självkänsla trots att han lyckdes med allt han företog sig. som 18 åring hde han ritat det hus han ville ge sin familj och fått igenom det hos kommunkontoret. som 25-åring hade han sett det mesta av europa, varit i usa två gånger och hade tre barn, fru och stor egenhändigt byggd villa.

som liten var han ett yrväder minst sagt. han slog grannbarnen i pannan med stålspade, han vattnade frökens blommor med tinner när han fick kvarsittning i skolan, han band fast sig i både stol och bänk i skolan så rektorn fick släpa ut hela konkarongen på skolgården för att han inte ville gå ut när han blev utkastad från en lektion.

han hade alltid något för händerna och jag tror inte jag vet någon som kunde så många ramsor med svärord som han använde sig av om hn tappade en skiftnyckel eller inte fick en mutter dit den skulle. jag vet också att han hade mycket svårt att sov om nätterna och att han ständigt hade en oro i kroppen som get honom magkatarr...

....inte så långt från trädet!

Inga kommentarer: